Kémia emelt írásbeli 2024

Tegnap 3640-en írták meg az emelt szintű kémia érettségit. Valami érthetetlen okból az Oktatási Hivatal csak 24 órával később teszi fel a feladatsort a honlapjára, így csak ma reggel láttam én is. Itt találod.

Az esettanulmány elég hosszú volt, majdnem két és fél oldal. Várható volt, hogy valami aktuális problémával foglalkozik, ezúttal a műanyagok kerültek terítékre. A szöveg elolvasása nélkül csak néhány feladat oldható meg, de összességében nem volt nehéz, hiszen a monomerek, polimerek többször is előjönnek a tanulmányok során.

Egyszerű választással folytatódott, 9 ilyen feladat volt. A már unásig ismételt “Rakd forráspont szerint növekvő sorrendbe!” feladaton kívül voltak savak, ezüsttükör-próba, térizoméria, stb. Talán az utolsó volt egy kicsit nehezebb, hiszen a molekulában kétféle térizoméria is megjelent.

A kísérletelemző feladatban szilárd anyagok és sósav reakciójából gáz keletkezett, vagy a gázt vagy a szilárd anyagot kellett kitalálni. Itt talán a klór előállításának egyenlete vagy a vasionok színe okozhatott problémát, de olyan gázok voltak, amelyek sokszor szerepeltek már érettségin.

A táblázatos feladatban atomokat/elemeket kellett vizsgálni az atomszerkezettől kezdve az allotrópián át a tárolásig. Az atomok (O, Na, Al, Si, P, S) elég fontos szerepet töltenek be a tananyagban, igazán nehéz kérdés nem is volt itt.

Az elemző feladatban hat szerves vegyületet kellett vizsgálni. Itt volt szénhidrogén, oxigén- és nitrogéntartalmú is. Magyarul a teljes szerves kémiával képben kellett lenni, ezért volt ez talán egy kicsit nehezebb. Azonban a szokott reakciókra kérdeztek, így aki tanulmányozta az eddigi feladatsorokat, annak nem volt meglepetés.

A következő feladat már számítás volt. Volt benne egy ismeretlen reakcióegyenlet, amit megadtak, csak rendezni kellett. Tulajdonképpen egy redoxi-titrálásos feladat volt, amiben az ismeretlen fémet a protonszámából kellett kitalálni.

A 7. feladathoz az átlagos moláris tömeget az egyensúlyokat és gyenge bázis pH-ját kellett ismerni, semmi extra csak a szokásos kérdések.

A 8.-ban előjött a szokásos oldat + kristályvizes só, némi közömbösítéssel vegyítve. Figyelmesen kellett elolvasni, mert azért volt egy – első látásra nem feltűnő – apró információ a b) részben. Ha a c) rész megvolt, akkor már nem volt nehéz a d), hiszen itt egy egyszerű vízbontásos elektrolízis idejét kellett meghatározni.

Az utolsó feladat a kecskesavról szólt, őszintén bevallom, hogy én is most hallottam először róla. Az általános égési egyenletből kellett meghatározni a képletét, nem volt benne semmi trükk. Azért még belehúztak a feladatírók, mert még belepakoltak egy ideális gázok állapotegyenletével megoldható feladatrészt és ki kellett számolni a kecskesav képződéshőjét.

Azt gondolom, hogy a feladatsor korrekt módon igyekezett lefedni a tananyagot, de szerencsére a feladatírók nem szálltak el, hiszen ez egy megoldható feladatsor volt. Ennél sokkal könnyebbre nem lehetett számítani. Az is bebizonyosodott, hogy nagyon hasznos az előző évek feladatsorait megcsinálni, mert azokhoz képest meglepetés nem volt.

Palya Tamás

Palya Tamás

30 évig tanítottam gimnáziumban matematikát és kémiát. Jelenleg szabadúszó tanár vagyok.

3 válasz

  1. Köszönöm szépen az elemzést, de engedje meg, hogy a figyelmébe ajánljam, hogy parthenon-t vagy valami hasonló alkalmazást includoljon be a honlapba, ja s ne dolgozzon ingyen azok helyett, akinek ez feladata lenne, szerintem.
    Tudom milyen a lelkiismi, meg a szakmai önérzet, de valamiből élni is kell, ha jól gondolom, Önnek is még egy darababig.
    További jó egészséget, tisztességet!
    Üdv, Éva

    1. Kedves Éva! Köszönöm a hozzászólást. A blogom ingyenes, ezen nem akarok változtatni. A videóimért kell fizetni és magántanítványaim is vannak, ezen bevételekből élek. Még egyszer köszönöm.

  2. Valóban, nem a témák miatt volt nehéz ez a feladatsor, hanem -én úgy gondolom- a kérdésfeltevések mikéntjéért.
    Pontozni is egy” élmény” ezt a feladatsort! Nem baráti! Se diák,se tanári részről! Másrészt, nem tartom korrektnek (bár ésszerű szankció, hogy ne soroljon fel minden “random” lehetőséget a vizsgázó), hogy nem hívja fel a figyelmet a 4. és 5.feladat szövege, azaz nem közli, hogy a táblázatba rossz helyre tett x-ért, illetve az 5. feladatban a rossz betűjelekért pontlevonás jár!
    A félpontok elvesztése pedig megint tömeges lehet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek

Erdős Pál

Erdős Pál (1913.03.26-1996.09.20.) minden bizonnyal a nemzetközileg legismertebb magyar matematikus. Már négyéves korában kétjegyű számokat szorzott össze és önállóan felfedezte a negatív számokat. Szakterülete a

Tovább olvasom »